Nauczycielska diagnoza problemów edukacyjnych dziecka-zmiany w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole
O kursie:
Nauczyciel w toku swojej pracy zdobywa coraz większe doświadczenie, które pozwala mu wyłaniać w grupie przedszkolnej lub szkolnej dzieci z problemami edukacyjnymi. Nowa podstawa programowa zakłada, że szkoła oraz poszczególni nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości. Natomiast nowe przepisy w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej mówią o tym, że jednym z zadań nauczycieli w tym zakresie jest rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów. W związku z powyższym nauczyciele zobligowani są do przeprowadzania diagnozy funkcjonalnej swoich podopiecznych w celu określenia indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka oraz czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce. Podejmując się diagnozy nauczycielskiej trzeba jednak pamiętać, że jest to tylko pierwszy krok w próbie wsparcia dziecka i nie można na tym poprzestać. Jeżeli problemy, po wdrożonej terapii, nie ustępują lub się nasilają trzeba skierować dziecko do poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Kurs skierowany jest do:
nauczycieli wychowania przedszkolnego, nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz osób pracujących z dziećmi z problemami w rozwoju i trudnościami edukacyjnymi
Prowadzący:
Joanna Brząkalik – terapeuta pedagogiczny, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
Cel kursu:
poznanie narzędzi badawczych do wykorzystania w nauczycielskiej diagnozie rozwoju i trudności szkolnych dziecka; nabycie umiejętności interpretacji otrzymanych wyników i przygotowania indywidualnego planu pracy wyrównawczej z dzieckiem
Korzyści:
Po zakończeniu szkolenia uczestnik:
- posiada pełny zestaw narzędzi diagnozujących przyczyny trudności edukacyjnych dziecka
- posiada pełny zestaw narzędzi do diagnozy funkcjonalnej dziecka
- poznane narzędzia potrafi wykorzystać w praktyce
- umie interpretować otrzymane wyniki
- na podstawie wzorcowego planu pracy wyrównawczej potrafi napisać plan na potrzeby swojego podopiecznego
- posiada wykaz przydatnej literatury i zestawu pomocy dydaktycznych
Uczestnik otrzyma:
- zaświadczenie
- pakiet szkoleniowy: wydruk + zapis materiałów na płycie CD
Krótki program:
- Symptomy w zachowaniu dziecka budzące niepokój nauczyciela.
- Diagnoza psychoruchowa przedszkolaka – od 2 do 6 roku życia
- Diagnoza funkcjonalna dziecka – kiedy i jak ją wykonujemy.
- Trudności szkolne utrudniające nabywanie wiedzy i umiejętności przez ucznia.
- Dzieci grupy ryzyka dysleksji.
- Diagnoza ucznia na starcie szkolnym
- Diagnoza trudności w nauce czytania.
- Diagnoza trudności w nauce pisania.
- Diagnoza trudności w liczeniu.
Terminy: DO UZGODNIENIA – SZKOLENIE REALIZOWANE NA INDYWIDUALNE ZAMÓWIENIE. OSOBA ZAMAWIAJĄCA SZKOLENIE ZAPEWNIA MIN. GRUPĘ UCZESTNIKÓW – 15 OSÓB.
Czas trwania : 1 dzień ( 8 godzin dydaktycznych) lub 2 dni (16 godzin dydaktycznych)
Koszt: DO UZGODNIENIA (min. liczba uczestników – 15 osób)
Wymagane dokumenty:
- Karta zgłoszenia oraz potwierdzenie opłaty w przypadku płatności indywidualnej
- Pisemne zobowiązanie dyrektora placówki do pokrycia kosztów szkolenia za daną osobę*
*Dotyczy uczestników, za których reguluje opłatę szkoła/placówka. Na Państwa życzenie wystawiamy faktury z przedłużonym terminem płatności.
KLIKNIJ, ABY PRZESŁAĆ ZGŁOSZENIE ELEKTRONICZNE!
W przypadku nieruchomienia kursu Instytut Doskonalenia Nauczycieli „WIEDZA”, ul. Wojewódzka 29/14, 40-026 Katowice, zobowiązuje się zwrócić wpłaconą kwotę na wskazane przez Słuchacza konto bankowe lub zaproponuje inny termin szkolenia.
Rezygnacje z kursu Instytut przyjmuje tylko w formie pisemnej. Za datę rezygnacji uznaje się datę dostarczenia/wpływu dokumentu do Instytutu.
Warunki rezygnacji:
– powyżej 21 dni przed rozpoczęciem kursu – zwrot dokonanej należności
– od 14 do 21 dni przed rozpoczęciem kursu – potrącenie 10% pełnej należności
– od 7 do 14 dni przed rozpoczęciem kursu – potrącenie 25% pełnej należności
– od 3 do 7 dni przed rozpoczęciem kursu – potrącenie 50% pełnej należności
– od 1 do 3 dni przed rozpoczęciem kursu – potrącenie 75% pełnej należności
– w dniu rozpoczęcia kursu i później – należność nie podlega zwrotowi
Harmonogram kursu:
DZIEŃ 1
- 08.30-11.00
- otwarcie kursu
- rozwój psychoruchowy dziecka od 2,5 latka do 6 latka – odstępstwa od normy
- narzędzia diagnostyczne przeznaczone do badań dziecka w wieku przedszkolnym
- 11.00-11.15 – przerwa na kawę, herbatę, słodki poczęstunek
- 11.15-13.00
- praktyczne zastosowanie wybranych narzędzi do badań rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym
- 13.00-13.30 – obiad (zostanie podany Państwu na miejscu szkolenia)
- 13.30-15.30
- ocena uzyskanych wyników i ich interpretacja – zajęcia praktyczne
- publikacje i pomoce dydaktyczne przydatne w prowadzeniu zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym
DZIEŃ 2
- 08.30-11.00
- świadoma praca z uczniem – metody rozpoznawania trudności edukacyjnych dziecka
- diagnoza funkcjonalna ucznia – procedura diagnostyczna
- narzędzia diagnostyczne i sposoby ich wykorzystania
- praktyczne zastosowanie wybranych narzędzi do badań rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku wczesnoszkolnym
- 11.00-11.15 – przerwa na kawę, herbatę, słodki poczęstunek
- 11.15-13.00
- wzorcowe narzędzia do diagnozy ucznia rozpoczynającego naukę w klasie pierwszej
- praktyczne zastosowanie wybranych narzędzi do badań trudności w nauce czytania i pisania
- praktyczne zastosowanie wybranych narzędzi do badań trudności w nauce matematyki
- 13.00-13.30 – obiad (zostanie podany Państwu na miejscu szkolenia)
- 13.30-15.30
- ocena uzyskanych wyników i ich interpretacja – zajęcia praktyczne
- indywidualne potrzeby ucznia – wzorcowy plan
- publikacje i pomoce dydaktyczne przydatne w prowadzeniu zajęć z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym
- 15.30 – podsumowanie szkolenia, wręczenie zaświadczeń i upominków